Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


4-5-napos Sajó vízitúra végig a magyar szakaszon

sajo-vizitura-23-cal-101.jpg4-5-napos Sajó vízitúra:
A szlovák-magyar határnál szállunk vízre és Tisza-Sajó torkolat előtti utolsó településig, Sajóörösig jövünk. Aki akar, sátrazhat a megállási pontokon, ill. meg lehet csinálni a Sajó túrát végig fix szállással (amihez természetesen kell egy kicsit autózgatni is, de ezt gondoljuk a biztonságosabb megoldásnak). 



Nulladik napi érkezés a Sajóhoz? Találkozás, logisztika
Nem kötelező, de lehet, ill. érdemes a nulladik napon jönni, különösen, ha távolról, mondjuk a Mura mellől jöttök, vagy éppen székelyudvarhelyi a csapat. Akkor pedig mindenképpen a nulladik napon kell jönni, ha nem nagyon tapasztalt vízitúrázókból áll a társaság, mivel a biztonság érdekében a vízre szállási nap elejét muszáj a minél több / rengeteg gyakorlásra szánni! (Mi már csak ilyen gyáva nyuszik vagyunk, szeretünk a biztonsági pajzson nem hagyni rést)

 

A Sajó vízitúra előtt betanítás 
img_20180913_102058.jpgA Sajós evezés előtt más helyszíneink valamelyikén is szívesen megtanítunk kenuzni. Szakmailag felkészülten, türelemmel tanítjuk meg, hogy hogyan kell a kenut irányítani. Mivel a Sajó már kicsit nagyobb víz idején is "kemény", úgy biztonságos, ha már a Sajó partjára is eleve rutinnal érkezel, és itt már csak újra gyakorolni kell. Amikor nem vízitúrát vezetünk, akkor "civilben", ill. "másik sapkáinkban" tanárok, trénerek, felnőttképzési szakértők vagyunk. Tényleg jól tanítunk. Ha pedig nem tudunk más helyszínen megtanítani, akkor mindenképpen a nulladik napon, vagy "korán" kell jönni, hogy legyen elég idő a betanulásra és a (sokszori) gyakorlásra. 
 


1. napi Sajó vízitúra: Sajópüspöki (124 fkm, 150 m) - Sajókaza (95 fkm, 136 m) (29 km)
sajo-vizitura.jpgAzokkal, akik már a nulladik nap befutnak, a nulladik napon megejtjük / megejtettük a kenuzás tanulását és gyakorlását, majd a túra napján egy kicsit logisztikázunk. A logisztika kialakításában fontos, hogy honnan jön a T. csapat. Mindenesetre a logisztika lényege az, hogy vagy minden kocsit vagy több kocsit már leviszünk a napi célba. Illetve bizonyos kocsikkal már fel sem jövünk! A lényeg, hogy amikor majd délután a kenukkal a célba érünk, lesz mivel visszavinni a sofőröket az indulási ponton hagyott autókhoz.  
A napi program részletes átbeszélése, wc, naptejezés, vízitúra előtti bemelegítés, ismételt gyakorlás és a vízre szállás után jönnek az izgalmak, de mivel potenciálisan veszélyes helyen vagyunk nem csak örülünk annak, hogy igen szépen, itt akár 7 km-es tempóval visz a víz, hanem maximális koncentrációt kérünk szépen. A 119-es folyamkilométernél, egészen konkrétan a Hangony-Sajó torkolatánál hatványozott odafigyelést és a nyomvonal tökéletes követését fogja kérni a túravezető. Bár szép, ne most csodáld a távolban Sajónémeti - egyébként nem is rossz - látképét, nem most vedd elő a telefont a hordóból, hogy megörökítsd a réteket ölelő fenyvesek szépségét. Egy kicsit meredekebb partszakasz után egy régi híd vízben hagyott pillérjeinél a túravezető egyenként instruálja a hajókat, kvázi verbális révkalauzként diktálja, hogy ki, mikor, milyen mozdulatot tegyen. Az uszadékfák meglehetősen kacifántos szögekben tudják elzárni a meder nem kis részét. Ez leírva sem annyira poénos, de az alásodródásos baleset lehetősége miatt veszélyforrás, itt is figyelmes és fegyelmezett evezést kérünk szépen, a túravezetői instrukciók követésére van szükség. 
Újfent lehetnek torlaszt alkotó uszadékfák a putnoki bányánál  (117 fkm) és a putnoki vasúti, ill, közúti híd után (113 fkm). Sajóvelezden (110 fkm) tartjuk meg a napi ebédszünetes hosszú pihit. Itt egzotikus töri óra gyanánt 5 perc séta a kocsma, ami régen a Lenin-kocsma névre hallgatott. Csak benézünk, és remélhetőleg szociológus éned örvendezik. Apropó. Semmi alkoholtartalmú lötyikét nem veszünk. Nem iszunk, a kocsmát TÉNYLEG csak időutazásos érdekességként látogatjuk meg. Kis idő után újra a vizen vagyunk. Ha sok akadályos a meder, akkor ügyesen kerülgetjük a fákat. Visz a Sajó "rendesen". Valahol a fénysebesség, ill. az 5-6-7 km/óra tempó között evezgetünk. 17:00 táján becsapunk a napi célba, welcome to Sajókaza. A faluval szemben a híd alatti/melletti legelőn táboroznak a sátras vendégek, a többiekkel megyünk vissza a kocsikért, majd szállásunkra/szállásainkra hajtatunk. 

Vagy mi magunk tesszük ezt. 


Szállás Sajókaza közelében igény szerint
a) vendégszobák, panziók, apartmanok 
b) a sátrasok az éjszakát a sajókazai fövenyen is tölthetik, de érdemes éjszaki őrséget állítani, mivel Sajókaza mégsem a Lappföld, ennek megfelelően nem is finnek lakják.   
Vacsora: egyeztetjük....


2. napi Sajó vízitúra: Sajókaza (95 fkm, 136 m) - Szirmabesenyő (60,8  fkm) (34 km)
9-kor logisztikázunk, minél több autót a célba telepítünk, és a sofőrök a lehető legkevesebb autóval visszajönnek a kenutúra mai starthelyére.
Az immár szokásos reggeli tájékoztató, wc, naptejezés, bemelegítés után 10:00-kor vízre szállunk és újabb szenzációs szakaszon evezgetünk. Lehetnek, lesznek beakadt fák, itt elővesszük a háttal megyünk le technikát is. Lesz több megállónk kavicsos fövenyeken, ott jólesik majd a relax, napozás, akár foci. Kazincbarcikán látunk majd egy vasúti hidat, ahol az lesz az érzésed, hogy abban a szent pillanatban rád szakad, aztán jön közúti híd, ami egy fokkal jobb. Na és akkor a vízállás függvényében lehet, hogy kell majd egy kis leengedéses vagy átemelés Barba-trükk, ha viszont magas a víz, nem is tudod majd, hogy MOST jöttél át a fenékgát felett. Bár a sodrásból akkor is észrevennéd, ha a túravezető nem mondaná. Most vagyunk a 85.6 folyamkilométernél, amit persze - ugyebár Magyarországon vagyunk - természetesen nem fogsz látni a parton. Ha fémből volt anno a tábla, akkor azért, ha fából, akkor azért lopták el. Meg a mélyszegénység és a primitív agressziója kombója akkor is kidönt, szétver mindent, amit lát, ha neki semmire nem jó...
Ó igen, ez itt szép Magyarország realitása. A barczikai csőhidak után lassul a Sajó, már látjuk is a nem is annyira régen leállított Berentei-erőmű hűtőtornyait. A szigetet (81,2 fkm) a vízállás függvényében kerüljük, benne van a pakliban, hogy a bal ág bal szélén húzzuk át a hajókat. Lám, lám, már csak a csalán miatt is milyen jó, hogy rádumáltunk a gumicsizmára. Következik a zugó, majdnem akkora mint a Niagara, a vízállástól függően megvan akár 80-100 centis is. Áteresztés vagy átemelést követően megyünk el Sajószentpéter (76 fkm) mellett, változik a folyó, mélyül a víz, nőnek, pontosabban élesednek a kanyarok, kezdenek hattyúnyak alakúvá változni, garantált az unalom tökéletes hiánya. Szóval írtó izgi. Ha ez sem elég kalandos, akkor semmi. A gyors részeken erős a kisértés, hogy csak vitessük magunkat a vízzel, ahol már kicsit túl gyors lenne, ott csak sodortatjuk magunkat. A Bódva-Sajó torkolatnál (69 fkm, 119 m) mini vízeséshez is lesz szerencsénk. A sajóecsegi kettős hid, majd szigorú cikk-cakkok után Sajókeresztúr következik. A Sajót regulázó kevés számú sarkantyúk jönnek Szirmabesenyőnél, ahol igencsak szűkké válik a meder, ennek megfelelően gyorsul a víz. Szirmabesenyőnél ér véget a második túranap, innen a koreográfia pepitában azonos az első napival. 

Szállás Szirmabesenyő közelében igény szerint
a) vendégszobák, panziók, apartmanok 
b) a sátrasok az éjszakát a parton is tölthetik, de az értekekre tessék vigyázni
Vacsora: egyeztetjük....

3. napi Sajó vízitúra: Szirmabesenyő (60,8  fkm) - Ónod (34 fkm) (27 km)
A reggeli rutin, logisztika után az első spéci hely a miskolci fenékgát lesz (56 fkm), a zúgon leevezni szigorúan tilos, a bal part mentén fogunk átemelni, pontosabban, hogy a méretes sziklákon ne legyen baleset, itt fogjuk átadogatni a kenukat. Visz majd a víz rendesen, de azért nem csak multimaránozunk, néha evezgetünk is, a szigetekre, mederbe akadt gigantikus fákra erősen figyelünk.... Alsózsolca, illetve Sajópetri magasságában még ladikhúzó drótok alatt is átcsúszunk. Vagy felett, attól függően, hogy mennyire lóg be. Látjuk a Bükköt, és - ha van a csapatban sátras - a 34-es folyamkilométernél remek táborhely lesz Ónod, ahol ha valaki őrzi a sátrakat, akkor a várat is meg tudjátok nézni.

Szállás továbbra is Szirmabesenyő közelében igény szerint
a) vendégszobák, panziók, apartmanok 
b) a sátrasok az éjszakát a parton is tölthetik, de az értekekre tessék vigyázni
Vacsora: egyeztetjük....

4. napi Sajó vízitúra: Ónod (34 fkm) - Sajóörös (15 fkm, 96 m) (19+1 km)

A reggeli logisztikázgatást és rituálét már ki sem írjuk, az első nagy esemény a 31-es folyamkilométernél Hernád-Sajó torkolat lesz. Ha tudunk, egy kicsit, ha csak néhány száz métert is, de felevezünk a Hernádon, nehogy úgy menjetek haza, hogy a Hernád nem volt meg.... Azért az óvatos megfogalmazás, mert nem biztos, hogy lesz a Hernádban elég víz, ugyanis a vízhozam túlnyomó részét egy nem túl szép üzemvíz-csatorna kormányozza a Kesznyétenyi vizierőmű turbináira. Itt a meder mélyebb és keskeny, továbbra is sok-sok vadregényes kanyarral, vízitúrázók éberség! A Körömi-kompnál (29 fkm) tartjuk az ebédszünetet és a túravezető óva int majd a bányatavi (mivel van) fürdőzéstől. A girincsi kettős kompnál sokadjára is figyelünk (22 fkm) és - ha 4-napos Sajó kalandra jöttetek -Sajóörös alsó végénél (15 fkm, 96 m) a meredek füves parton ér véget a Sajó csoda, itt kérjük segítsetek a kenuk trélerre pakolásában. 

5. napi Sajó vízitúra: Sajóörös - Ameddig kéritek

1. lehetőség: evezgethetünk pl. a Sajó és a Tisza torkolatáig, ami egy 15 km-es túrácska. Kesznyéten után a Sajó egy übernyugis, végtelenül békés, mindkét oldalán egész tisztességesen széles erdősávval kísért folyóvá változik. Mivel immár a Hernád teljes vízhozama és a Takta is benne van, a torkolatnál a vízhozama átlagosan 50-60 m3 körüli. Egyáltalán nem kicsi. A mai kiszáradt világban a Tisza Tiszabecsnél nem ritkán már csak 30 köbméter körüli vízhozamot "produkál" (ami persze áradáskor lehet 1200 m3 vagy több is, vagyis 40-szeres. (Igen, helyes a mondat, 40-szeres)), így aztán a Sajó nem is annyira "kistestvér". 

2. lehetőség: lehet Sajóörösnél csillagtúrát tenni, lemenni a Sajón és a limányokat (a part menti visszaáramlásokat kihasználva) visszajönni Sajóörösre

3. lehetőség: olyan csillagtúra, ahol nem csak a Sajón megyünk le és jövünk vissza, hanem beevezünk egy kicsit (felevezünk egy kicsit a Taktán (!)) és visszacsorgunk a Sajóra és/vagy kicsit felkalandozunk a Hernád-csatornán és visszajövünk a Sajóra. 

Egy szó, mint száz, az utolsó örömködés, választható desszert...
 

Hívj, +3620934760, minden kérdésre szívesen válaszolunk, továbbá a Sajó túra tervezett időpontja függvényében mondjuk (és term. e-mailben át is küldjük) a túradíj összegét

 

Jelentkezés a Sajó vízitúrára: 
 

1. Egyeztetés, kérjük hívj/hívjon: ​+ 36209343760
Fontos a létszám, mivel nagyon kis létszám esetén nem tud indulni a Sajó túra, fontos az időpont és időtartam, hogy vonattal vagy kocsival jöttök, hány autóval, mik a szállás és étkezési igények, a szállást ki foglalja, hány főnek kell sátras és hány embernek, milyen elosztásban szükséges vendégszobás elhelyezés. 
Tapasztalt vízitúrázókból áll-e társaság, lesz-e elég kormányos, szükséges-e kenuzás tanulás, hány kajakra, hány kenura van szükség. 

2. Jelentkezés és visszaigazolás

2.1. Kérjük a "szerződési és részvételi feltételek", és "mit kell hozni" részek gondos és alapos elolvasását a honlapon, majd kérünk egy jelentkezési lap kérő e-mailt (tisza_vizitura@yahoo.com). 
2.2. A ti e-mailetekre küldött válasz e-mailben küldünk egy jelentkezési lapot, amelyet elolvasás és jóváhagyó tudomásul vétel után, minden rubrikát kitöltve, a számlázási címnél az irányítószámot nem elfelejtve a tisza_vizitura@yahoo.com e-mailre kérünk visszaküldeni.
2.3. Visszaigazolás

3. Díjfizetése
A visszaigazolás napján vagy a visszaigazolást követő napon kérjük a túradíj utalását. 
Az utaláshoz az adatok:
Kedvezményezett: MediaComm Kft.
A számlaszám: 12001008-00106900-00100007
A megjegyzés rovatba kérjük a vízitúrára jelentkező számlázási címét irányítószámmal, és a kenutúra időpontját (hónap, kezdőnap és utolsó nap) valamint a beírni azt, hogy "Sajó kenutúra" vagy "Sajó vízitúra". 

Pl. 2112 Veresegyház, Petőfi u. 4. 2024. június 15-16. Sajó vízitúra