Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Tudnivalók a Hernádról és a Hernád vízitúráról

Tudnivalók a Hernádról és a Hernád vízitúráról


A Hernád a Sajó mellékfolyója, a Sajó pedig a Tiszába ömlik. A Hernád teljes hossza 286 km, magyarországi szakasza 118 km.
Nagyobb mellékfolyója Magyarországon a Garadna.
A Hernád mélysége 1-3 m közötti változik, a legmélyebb pontját nem sikerült kideríteni, aki tudja, ossza meg velünk. A meder szélessége 15-70 méter között változik. Vízjárása szélsőséges, lassan olyan, mint Szlovákia leghíresebb rafting vize a Belá.  

Aki már járt a szlovák paradicsomban, pláne átélte a sziklafalba erősített lépcső feelingjét, az egy életre megjegyzi a Hernád-áttörést. Tudja, hogy a Hornád északi barátainknál, történetesen Hernádfő, alias Vikartovce községnél, a Király-hegy (Kráľ'ova hol'a) északi oldalán ered.
Szlovákiában a Hornád, magyarul Hernád 147,5 km hosszúságban hajózható WW-I és II. vízen. A WW, nem a World War, hanem a Wild Wasser (White Water) rövidítése, az I. és II-es szint pedig azt jelenti, hogy a nálunk már békés Hernád, Szlovákiában még vadvíz, bár a 6-ig tartó skálán a két legkönnyebb szint.

 

Ha "szinte-raftingot" szeretnél
A Hernád remek folyó, ha úgy szeretnél szinte (fontos az idézőjel) "raftingolni", hogy nem gumicsónakban csücsülsz, és nem egy skipper irányítja a hajót, hanem saját magad. 
A Hernádot Mala Lodina alatt profi skipper nélkül is meg lehet evezni. A manőverezés igényel ügyességet, de a Hernád nem a Belá. Itt skipper (profi kormányos) nélkül is boldogulsz.
A legfelső szlovák szakaszon Kisladnától evezhetsz velünk Kassáig, ez leginkább egy lightos raftinghoz hasonlít, nagy huppanók nélkül. A Kassán átvezető, és a Kassától kicsit délre lévő részt esztétikai, egészségügyi és biztonsági megfontolásokból kihagyjuk. Nem, nem a Hernáddal van a baj, a közbiztonsággal van némi gond. 


 

Szelíd vadvíz a kifejezetten tapasztalt és jól kormányzó vízitúrázóknak, ha fantasztikusra vágysz:
Kassától délre egy ponttól a Hernád csúcs. Ez a szakasz olyan, mint Csörötnek és Csákánydoroszló között a Rába. Csak még több az "akció". 
A kalandra vágyó és egyedi túrát kérő csoportokkal 
Szlovákiában tesszük vízre a hajókat.
A Hernád a 118,4 fkm-nél közelében éri el a magyar határt, s innen még 10,4 km-en határt alkot. 
Magyarországon a folyómeder átlagos esése 55,7 cm/km, ami nem kevés.
Értelemszerűen a "felső" szakasz esése ennél nagyobb.
A felső szakaszon a víz sebességének elég nagy a szórása, van, ahol olyan tempós, mint a Dráva, van, ahol csak ballag. Aki szokott gyakran vízitúrázni, annak összevetésként. A Hernád a gyors részeken fürgébb mint a Tisza Tiszabecsnél, ahol a Tisza "átlagos" vízszint mellett durván 3 km/órás sebességgel folyik. A Rába, a sokak által ismert Szentgotthárd és Körmend közötti szakaszon durván 3 km-rel halad, bár magas vízállás esetén a sodorvonalban ennél jóval többel is tud száguldani.
A helyenként szűk, tréfásan kanyargó folyómeder, a néhol erős sodrás és a bokrok, torlaszok miatt a Hernád felső szakasza a profiké. A Hernádszurdok feletti szakaszra kizárólag a tényleg rutinos kenusokat /kajakosokat csábítjuk. Leírhatatlan szépség plusz (pici) adrenalin. Csak profiknak.
Fontos. Amit ebben a bekezdésben írunk, az csak és kizárólag a legfelső hazai szakaszra vonatkozik. És még egyszer. Erre a szakaszra (a kanyarokban a sodorvonal a part menti bokrok, fák, ágak, hordalék felé húz) csak az jöjjön, aki már többször vízitúrázott és magabiztosan irányítja a kenut.
Aki tud jól evezni, annak fantasztikus élmény a Hernád Hernádszurdok felett is. Aki nem tudja tökéletesen irányítani a hajót, az a Hernádszurdok feletti szakaszra nem jöhet.

 

A Hernád Hernádszurdoktól délre 
A Hernádszurdoki gát alatt már nem kell "annyira nagyon nagy" ügyesség, de a biztonságos vízitúrához itt is kifejezetten jól kell tudni kormányozni.
A Hernád Hernádszurdoktól lefelé erős vízitúrás
tapasztalattal járható. Megkérdezzük, hogy mennyi rutinotok van. Ha a gyakorlatot olyan vízen szerezted, ahol a kormányzásban nem kell topon lenni (a Bodrogon egy lavórban ülve is le lehet jönni, a sodrás nélküli Tisza-tavon gumimatraccal is vidáman lehet közlekedni, a Balatonon snukival is lehet evickélni), akkor külön tanulással, a vízitúra előtt más helyszínen történő tanulással, ha csak egy kevés tanulás hiányzik, egy tanulásra szánt "nulladik" nappal lehet jó neked a Hernád. A Hernádot a "totál" kezdőknek saját kockázatukra SEM ajánljuk, nagyon szívesen megtanítunk evezni, valaki 3 perc alatt ráérez és zseniálisan kormányoz, de kérlek tudd, hogy nem indulhatsz, ha esetleg nem sikerül a betanulás.
Ha nem sikerül a betanulás eredményességét mérő játékos vizsga, nem jöhetsz és a részvételi díjat nem tudjuk visszatéríteni, hiszen eszközt, túravezetőt/oktatót biztosítottunk, nem rajtunk múlt, hogy nem indulhatsz, erre a napra is esik irodabérleti díj, sokféle adó, és természetesen a kieső haszon is kár. Sőt, lévén a hajó (amiben ültél volna) szállításáról és/vagy őrzéséről is gondoskodni kell, ennek a plusz költsége titeket terhel. Ezt így korrekt előre jelezni, hogy ne érjen kellemetlen meglepetés. Felnőttek vagytok, így tudtok dönteni. De félreértés ne legyen, minden ok megvan arra, hogy optimista legyél, szívesen megtanítjuk neked a kenuzás, kormányzás csínját-bínját, fortélyait, tényleg csak a csalódás elkerülése érdekében mondtuk ki, hogy a Hernádon csak úgy szállhatsz vízre, ha nagyon jól megy az evezés, muszáj "szuperjól" irányítanotok a hajót. 

 





Hernád fauna
A Hernád állítólag halban gazdag. Szerintünk nem. Konkrétan 20 éve nem láttunk 2 kilósnál nagyobb halat. Szerintünk a halállomány kifejezetten szegényes. Az internet szerint van a Hernádban márna, harcsa, csuka, ponty, paduc, domolykó, compó, süllő, balin, amur, keszeg, sőt a Vizsoly és Tornyosnémeti  szakaszon pisztráng is. A fenti halacskák közül a pecások megerősítik, hogy van szép számmal csuka, lehet jól harcsázni, említik néha a márnát és a domolykót, és persze itt is
kapnak a keszeg-félék.
Van viszont gyurgyalag! Vannak ragadozó madarak és egy sasra is zuhanóbombázóként támadó (fészkét, területét védő) kisebb ragadozómadarak. Itt tényleg láthatsz sárgarigót, fekete gólyát.


Összegzés:
A Hernád szép, de a biztonság érdekében nagyon kell vigyázni, mert a Hernád veszélyes. Egyike Magyarország legérdekesebb folyóinak.
A meder kanyargós, amelyben sok zátony és vándorló akadály, sziget található, ezeket sokszor szlalommal lehet kerülgetni. De!! A mederben fákat találunk, szigetek, valamint zátonyok váltogatják egymást. Ezek, a mederben megakadt fák és ágak, a part felől belógó ágak, valamint a régi hidak maradványai veszélyes akadályt képeznek. Még a nagyon rutinos vízitúrázók részvétele is csak a saját felelősségedre lehetséges.

 

A Hernád Borsodban van
Borsodban kedvesek, vendégszeretőek az emberek. Evidens módon nem mindenki. Nem állítjuk, hogy itt csupa, nyájas, derék ember lakik. Igen, ez Magyarország egyik (rendőröket idézve) "fertőzött" helye, késeltek meg embert, mert nem tetszett az arca, erőszakoltak meg 80 éves nénit. Mi a Hernád vízitúrán elfogadjuk, hogy mi vagyunk a gyengébbek. Tehát. Olyan helyre nem megyünk, ahol baj lehet. De ha mégis megtörténik a "találkozás", t
ilos visszaszólni. Alkalmazkodók, elkerülők, udvariasak vagyunk. Nem akarunk "Olaszliszkát". A konfliktushelyzeteket elkerülendő még átutazóban is optimalizáljuk az útvonal-választást. Azt gondoljuk jó befektetés a megállóhely és útvonal-választásokkal is kerülni a konfliktus lehetőségét. 
Tudomásul vesszük, hogy no go zónák itt is vannak, ez nem az őrségi Szalafő, ahol a vendéglőben sakkoznak, se nem a Szigetköz, ahol a kocsmának osztrák hütte hangulata van. 

Szóval. Óvatosak vagyunk, velünk a Hernádon is biztonságban leszel és jól fogod magad érezni, hiszen nem is megyünk olyan helyekre, belénk köthetnek, a necces helyekre be sem tesszük a lábunkat, hogy semmi ne rontsa el a szenzációs vakációt.
Velünk a Hernádra is NYUGODTAN jöhetsz, a lehetőségekhez képest mindent megteszünk, hogy biztonságban legyél. 


Vízjárás és időjárás
A Hernád vízjárása ingadozó. Annak tudatában jelentkezz, hogy az időjárás és a vízjárás kockázata is titeket/Önöket, ügyfeleket terhel. Kérünk, hogy "saját felelősségedre" se akarj vízre szállni, ha villámlik, vagy ha - szerinted - "nem is olyan erős" a szél. Lehet, hogy eddig nagyon ügyesen kormányoztál, de helyettünk ne tudd, hogy a kétszer olyan gyors vízen, keresztsodrásban is "tuti" jó leszel, mert NEM biztos.... Szakadó esőben se akarj indulni, mondván "nem vagyunk cukorból", mivel nem próbáltad még és nem ismered a következményeket. 
Ha a vízhozam Hidasnémetinél az 50 m3-t meghaladja, vagy ha a vízhozam nem éri el a 10 m3-t, a vízitúra nem indul, a befizetett túradíjat nem tudjuk visszatéríteni, az esetlegesen még be nem fizetett túradíj 8 napon belül utalandó felénk. 
10-20 m3/sec vagy 35-50 m3/másodperces (Hidasnémetinél mért) vízhozam között pedig csak olyanokkal indulunk, ahol az adott kenu kormányosának van legalább 15 napos (kenu) kormányosi gyakorlata sebesebb folyókról, sebesebb vizekről. Aki nem úgy kormányozza a kenut, hogy húz a bal oldalon egyet-kettőt, kikapja a lapátot, átteszi a jobb oldalra és ott is - majd kezdődik az egész elölről. 
Sebesebb víznek számít a Szigetköz néhány ága, a Lajta a magyar határig, a Mura, a Dráva, a Garam, a Vág, az Ipoly bizonyos részei, a Rába Csákánydoroszló felett, a Mosoni-Duna Rajkától Feketeerdőig vagy maga a Hernád. 
A lassú vizeken tett kilométerek nem mérvadóak. Egy Tisza*, Tisza-tó, Bodrog, Túr, Soroksári-Duna, Balaton túrán szerzett "gyakorlat" jó ha van, de a Hernádon nem releváns. Az a tudásszint, ami a Tiszán tökéletesen jó, az a Hernádon édeskevés. Miattad vagyunk óvatosak. Sulyok-Papp Márta tanárnőnk tökéletesen úszott, rendkívül gyakorlott vízitúrázó volt, mégis megtörtént a baj. 

*A Tisza lehet jó ajánlólevél is, feltéve, hogy a Tiszát az ukrán szakaszon minél feljebb evezted". Ha Rahó és Huszt között voltál kormányos a Tiszán, akkor te tanítod majd a többieket. 
 



118,4 A Hernád eléri a magyar határt, a bal part Magyarország
110,5 b. Hasdát-patak torkolat
110,4 j. Kassai vasmű szennyvíz leeresztő csat. tork.
109,2 b. ABAÚJVÁR (500) földvár, erődfalú ref. templom XIV. sz.-ból, Csáky-kastély a XVIII. századból.
108,0 j. a határ vége, ettől kezdve mindkét part Magyarország.
105,6 a meder 1978-ban átszakadt, elhaladás a b. ágban. A folyó 1,5 km-t rövidült, de ez a fkm-adatoknál nincs figyelembe véve.
103,6 komp alacsony kötéllel, j. jó táborhely.
102,1 b. Csenkó-patak tork. és ZSUJTA (300) gótikus ref. templom a XV. sz.-ból.
100,6 j. a Szartos-ülepitőcsatorna torkolata.
99,5 a meder 1975-ben átszakadt. Óvatosan haladj!
97,4 j. Szartos-patak zsilipes torkolat
97,2 közúti híd j. HIDASNÉMETI (1400),
97,0 j. vízmérce (-64/+410 cm) kifeszített drótkötéllel.
96,6 vasúti híd.
93,3 j. Bársonyos csatorna torkolat
93,2 Hernádszurdoki keresztgát j. jó táborhely.
Átemelés a j. parton 100 m. 
89,3 a meder a kavicsbányán keresztül átszakadt. Figyelmes elhaladás a j. ágban!
86,4 b. Gönci-patak tork.
83,8 j. Garadna tork.
80,7 közúti híd
80,4 a régi közúti híd fapillérei a vízben vannak. Nem mindig látszanak! Óvatosan 
79,7 b. 300 m VIZSOLY (1200),
XIII. sz.-i ref. templom, a XVI. sz. végén itt nyomtatták Károli Gáspár által fordított "Vizsolyi Bibliát". Egy eredeti példány megtekinthető a református lelkészlakban.
74,0 komp, balra Boldogkő és a távolban Regéc
73,6 b. 400 m HERNÁDCÉCE, az Országos Kéktúra útvonala. A gibárti duzzasztás érezteti a hatását.
66,2 b. ág elején duzzasztómű, elhaladás a j. ágban 40-50 m-t, és a b. oldalon a szigeten keresztül 60 m-t kell átemelni a b. ágba a duzzasztógát alá. 
66,0 villamos-távvezeték
65,5 közúti híd j. és b. GIBÁRT  
62,2 gyaloghídmaradvány!
61,4 j. Kis-Hernád tork. b. HERNÁDBÜD .

59,0 közúti híd, b. büfé, PERE , Templom a dombtetőn, j. 1,3 km HERNÁDSZENTANDRÁS, földcsuszamlások helye látható, a víz lassul.
54,6 jobb oldali ág elején duzzasztómű, elhaladás a b. ágban 30-50 m-t és a j. partról nagy elővigyázatosságot igénylő átemelés a szigeten át a jobb ágba 50 m-t

53,8 FELSŐDOBSZA
51,0 j. Kis-Hernád tork.
50,0 közúti híd és vízmérce, j 500 m KISKINIZS, balra (a Hernádtól keletre). 600 m HERNÁDKÉRCS .
48,1 b. NAGYKINIZS fa harangláb 1800-ból, barokk ref. templom 1760-ból. Ezután szétterül a meder, alacsonyabb a víz.
46,2 b. SZENTISTVÁNBAKSA .

36,9 b. 2 km ALSÓDOBSZA .
30,4 ÓCSANÁLOS,
29,6 b. ÚJCSANÁLOS 3 km.
29,4 j. Vadász-patak tork.
24,4 közúti híd 1988-ban összeomlott, lebontva. j. Vízmérce (0/ + 400 cm). b. GESZTELY,
23,9 villamos-távvezeték-átfeszítés.
23 közúti híd.
21,9 b. HERNÁDKAK. Nagy ívek és lassuló víz.
21,3 gyalogrév, j. BELEGRÁD.
19,2 b. HERNÁDNÉMETI, 
17,3 b. kikötési lehetőség Hernádnémetiben.
14,7 vasúti híd, j. vízmérce.
14,0 b. a túra egyik befejező helye, vá. a sporttelepen keresztül 900 m, kapuja nyitva. 
13,6 Bőcsi duzzasztómű, a Hernádon való továbbevezéskor j. átemelés 50 m, b. 65 m, ha nincs elég víz, akkor az üzemvíz-csatornába b. átemelés 80 m. Ehhez előzetes engedély nem szükséges. Az üzemvíz-csatorna felvize 7,3 km, a kesznyéteni erőműnél átemelés 150 m, alvízi csatorna 2,5 km, amely a Sajóba torkollik. Üzemidőben a víz magas, az alacsony hidak alatt nem lehet elférni.
1,9 b. SAJÓHIDVÉG (1100), 
0,0 Hernád torkolata a Sajóba a 31 fkm-nél.